Isobel Hadley-Kamptz: Där man bygger saker, där tror man på framtiden
Isobel Hadley-Kamptz, skribent vid Dagens Nyheter, argumenterar att bristande framtidstro hämmar investeringar i infrastruktur och bostäder i västvärlden,…
Sammanfattning
- Isobel Hadley-Kamptz förklarar att framtidstro är avgörande för investeringar i infrastruktur och bostäder, mer än enbart regler.
- Kina färdigställde sin snabbspårbana mellan Beijing och Shanghai på tre år till en kostnad av 36 miljarder dollar, medan USA:s San Francisco-Los Angeles-järnvägsprojekt förväntas öppna 2030–2033 till en kostnad av 128 miljarder dollar.
- Den kinesiska utvecklingsmodellen, driven av ingenjörsprinciper, ger snabb framgång men offrar enskilda, i kontrast till USA:s juriststyre som, trots skydd, hämmar framåtskridande.
- Historiska byggbooms i väst, som järnvägsutbyggnaden under 1800-talet, var rotade i en stark tro på framsteg, vetenskap och den fria människan.
- Långt tillbaka skapade investeringar tillväxt som ledde till framtidstro, samtidigt som framtidstro var nödvändigt för att kunna genomföra investeringarna.
- Idag fokuserar den västerländska debatten på problem och skuld, vilket blockerar nya byggprojekt och förflyttar framtidsoptimismen till andra delar av världen.
Innehåll
Isobel Hadley-Kamptz, skribent vid Dagens Nyheter, argumenterar att bristande framtidstro hämmar investeringar i infrastruktur och bostäder i västvärlden, trots att krångliga regler ofta anges som orsak. Hon jämför Kinas snabba utveckling av höghastighetsjärnvägar med USA:s fördröjda projekt och pekar på att historiska investeringsbooms i väst drevs av en stark tro på framsteg. Hadley-Kamptz betonar att framåtsyftande politiska projekt har stannat av, vilket resulterar i en avsaknad av byggnation och optimism i väst.