100 procent elbilar 2030 – så ska det omöjliga målet nås
Nederländerna har tagit en ledande roll i omställningen till hållbar mobilitet med målet att alla nya bilar ska vara eldrivna senast 2030. Landet satsar…
Sammanfattning
- Nederländerna strävar efter att 100 procent av alla nya bilar som säljs ska vara eldrivna till år 2030.
- En ny skatt på bensin- och dieseldrivna tjänstebilar införs 2027, vilket förväntas styra 60 procent av marknaden mot elbilar.
- För att behålla elbilar i landet föreslås en sänkt skatt, "e-timers", för begagnade elbilar från 5–8 års ålder.
- Miljözoner i stora städer skärper kraven på fordonsutsläpp och 30 städer inför nollutsläppszoner för lätta nyttofordon, med nästan 100 procent eldrivna nya transportbilar som följd.
- Landet satsar på dubbelriktad laddning (V2G) där elbilsbatterier kan sälja tillbaka el till nätet, vilket avlastar elnätet och gör elbilsägandet mer lönsamt. Redan i höst har 500 elbilar i Utrecht tekniken och det behövs endast 10 000 för att försörja staden med el vid ett stort strömavbrott.
- Nederländerna har som mål att alla nya bussar ska vara utsläppsfria från 2025 och samtliga bussar senast 2030, med en ambition om 100 procent cirkulär mobilitet.
Innehåll
Nederländerna har tagit en ledande roll i omställningen till hållbar mobilitet med målet att alla nya bilar ska vara eldrivna senast 2030. Landet satsar på en rad åtgärder för att stimulera denna utveckling, inklusive riktade skatteincitament, införandet av miljözoner i städerna och satsningar på innovativa laddningslösningar. Drivkrafterna bakom omställningen ligger i förbättrad luftkvalitet, ekonomiska vinster och ett effektivare utnyttjande av begränsat utrymme, snarare än enbart fokus på klimatvinster. Mattias Goldmann från 2030-sekretariatet har studerat den nederländska modellen och drar slutsatsen att den erbjuder värdefulla lärdomar för Sverige.