Bluff-rabatter på Ica: ”Inte i linje med lagen”

En ny kartläggning utförd av Svenska Dagbladet avslöjar att Ica-butikers rabatterbjudanden på sociala medier ofta saknar verklighetsförankring. Detta…

Sammanfattning

Innehåll

En ny kartläggning utförd av Svenska Dagbladet avslöjar att Ica-butikers rabatterbjudanden på sociala medier ofta saknar verklighetsförankring. Detta väcker frågor om marknadsföringspraxis inom livsmedelsbranschen och dess efterlevnad av gällande lagstiftning. Upptäckten pekar på en potentiell brist i konsumentskyddet, där kunder riskerar att vilseledas av förmånliga erbjudanden som inte existerar. Kritiken mot Ica-butikernas agerande förkastar den befintliga lagstiftning som ska skydda konsumenterna. Resultaten från granskningen pekar på ett systematiskt problem, där enskilda butiker skapar falska reklamer, vilket strider mot rekommendationerna från branschorganisationen.

Läs hela artikeln på Korthet.se →