Bygger en ”jävla tunnel” åt Nato – staden tar notan
Halmstads kommun bygger en järnvägstunnel för 45 miljoner kronor under en ny motorvägspåfart, trots politiskt motstånd, eftersom Försvarsmakten behöver…
Sammanfattning
- Halmstad bygger en 45 miljoner kronor dyr järnvägstunnel under en ny motorvägspåfart, som troligen aldrig kommer att användas för civilt bruk.
- Stefan Pålsson, kommunstyrelsens ordförande (S), betonar att tunneln byggs enbart på Försvarsmaktens begäran trots att den saknar omedelbar nytta för kommunen.
- Sverige utgör en nyckelroll för Natos militära mobilitet, då förstärkningar från väst förväntas anlända via svenska hamnar och transporteras österut.
- Halmstad hamn är strategiskt viktig för Nato på grund av sitt läge från öppet hav och anslutning till flygplats, järnväg och vägar.
- Infrastrukturprojektet i Halmstad, värt 1,4 miljarder kronor med nya spår, kajförstärkningar och en kombiterminal, hotas av bristande finansiering.
- En tvist om betalningsansvaret har uppstått mellan Halmstads kommun och Försvarsmakten.
Innehåll
Halmstads kommun bygger en järnvägstunnel för 45 miljoner kronor under en ny motorvägspåfart, trots politiskt motstånd, eftersom Försvarsmakten behöver den för Nato:s försvarsförmåga. Stefan Pålsson, kommunstyrelsens ordförande (S), kallar den ”den där jävla tunneln” och konstaterar att den inte behövs för kommunala ändamål men är nödvändig för att undvika framtida rivning och återuppbyggnad. Halmstad är utpekat som ett strategiskt nav för Försvarsmaktens behov att transportera stora mängder materiel österut för Nato, vilket infrastruktur saknas för idag. Bråket om finansieringen, där Försvarsmaktens svar till kommunen inte klargjorde vem som ska betala, sätter ett större miljardprojekt i Halmstad i riskzonen.