Byggmiss på 60-talet bakom akutstängda Dalbobron i Vänersborg – avslöjas av nya bilder
Dalbobron i Vänersborg stängdes akut den 17 september då brons bärighet inte kunde garanteras. En byggmiss från 1962, med oarmerade undergjutningar på…
Sammanfattning
- Dalbobron stängdes akut den 17 september i Vänersborg då brons bärighet inte kunde garanteras efter att provborrning visade porös betong i undergjutningarna.
- En byggmiss från 1962, då undergjutningarna gjordes tre till fyra gånger högre än planerat och utan förstärkande armering, ligger bakom de nuvarande skadorna.
- Rapporter från 2013 noterade "spjälkskador i oarmerade undergjutningar" men detta ledde inte till omedelbara åtgärder eller ytterligare undersökningar.
- Samhällsbyggnadschef Daniel Jerling anser inte att bristerna kunde ha upptäckts tidigare, då huvudinspektionerna endast är okulära.
- Reparationsarbetet, som innebär byte av 26 undergjutningar på 12 brostöd, har inletts och beräknas vara klart sommaren 2026 till en kostnad av 2,7 miljoner.
- Beslut om att öppna bron för gång- och cykeltrafik tidigare kan komma i början av 2026.
Innehåll
Dalbobron i Vänersborg stängdes akut den 17 september då brons bärighet inte kunde garanteras. En byggmiss från 1962, med oarmerade undergjutningar på grund av sättningar, har nu avslöjats som orsaken till de akuta skadorna. Daniel Jerling, samhällsbyggnadschef, uppger att det inte fanns någon anledning att tro att situationen var så allvarlig, då tidigare inspektioner inte visade tecken på den typ av omfattande skada som nu upptäcktes. Entreprenören T3, som reparerar bron, fastslog att ”Att utföra så pass höga undergjutningar utan armering är inte ett normalt utförande". Reparationsarbetet, som beräknas kosta 2,7 miljoner kronor, förväntas vara klart till sommaren 2026.