Ett år av hybridhot: Drönare, gps-kaos och kapade kablar – men Skyddspolisen manar till lugn
På juldagen för ett år sedan kapade fartyget Eagle S kablar på Finska viken, varpå hybridkrigföring och hybridhot har varit återkommande ämnen. Händelsen…
Sammanfattning
- Fartyget Eagle S kapade kablar på Finska viken juldagen för ett år sedan, vilket inledde diskussionen om hybridkrigföring.
- Jukka Savolainen, enhetschef vid Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot, sa att kabelbrott är så frekventa att det osannolikt är en tillfällighet.
- Mellan januari och april påverkades över 122 000 flygningar i Östersjöområdet av ryska GPS-störningar.
- Fartyg som HAV Dolphin och Scanlark har rört sig långsamt och utfört ovanligt långa stopp vid destinationer, däribland vid en tysk ubåtsbas och nära kärnkraftverket Olkiluoto.
- Danska myndigheter hanterade ett drönarkaos i september, där observationer vid Köpenhamns flygplats och militära anläggningar stängde flygtrafiken.
- Sanktioner mot fartyg i den ryska skuggflottan har ökat från 77 till 598, vilket hindrar dem från att anlöpa europeiska hamnar och få service.
Innehåll
På juldagen för ett år sedan kapade fartyget Eagle S kablar på Finska viken, varpå hybridkrigföring och hybridhot har varit återkommande ämnen. Händelsen utlöste diskussioner om avsiktliga kabelbrott och GPS-störningar, som under året har påverkat över 122 000 flygningar i Östersjöområdet. Fartyg som HAV Dolphin och Scanlark har observerats vid strategiska platser, misstänkta för underrättelseverksamhet. Skyddspolisen menar dock att flera incidenter felaktigt klassificerats som hybridattacker, när de i själva verket varit något annat.