Full pott till ”julens mest sofistikerade glögg”
Det råder informationsbrist i det svenska medielandskapet, vilket leder till att allt färre känner till de lagar och regler som styr mediebranschen. En…
Sammanfattning
- Endast 30 procent av svenskarna uppger sig ha god insikt i de pressetiska reglerna, en minskning med 15 procentenheter sedan 2020.
- Bristen på kunskap om medias regelverk kan leda till minskat förtroende för nyhetsrapportering.
- Medieexperter betonar att insatser behövs för att öka svenskarnas mediekompetens och förståelse för journalistikens principer.
Innehåll
Det råder informationsbrist i det svenska medielandskapet, vilket leder till att allt färre känner till de lagar och regler som styr mediebranschen. En studie visar att endast 3 av 10 svenskar har god insikt i pressetiska regler, en siffra som har sjunkit med 15 procentenheter de senaste fem åren. Denna kunskapslucka försvårar för medborgare att kritiskt granska nyhetsrapportering och att navigera i informationsflödet, vilket potentiellt undergräver förtroendet för etablerade medier. Experter menar att situationen kräver omedelbara åtgärder för att stärka mediekompetensen i samhället.