”Lidar ger oss möjligheten att uppdatera bilen”
Erik Severinsson, kommersiell chef på Volvo Cars, förklarar att företagets nya modell ES90 inte kommer att ha samma inledande problem som EX90, då ES90…
Sammanfattning
- Erik Severinsson, kommersiell chef på Volvo Cars, säger att ES90 får en starkare kvalitet från start då den bygger på den redan etablerade mjukvaruarkitekturen från EX90.
- Lidar-tekniken möjliggör framtida förbättringar inom förarstöd och säkerhet och fungerar redan som en del av ett integrerat säkerhetssystem trots att den inte är fullt aktiverad.
- Volvos ursprungliga målsättning var att Lidar-sensorn, som placerats på takets framkant, skulle bidra till helt självkörande bilar i den nya generationen elbilar.
- EX90, den första modellen med denna mjukvaruarkitektur och Lidar-enhet, försenades i över två år och hade inledande problem med Lidar-funktionen.
- Leverantören Luminar har stämt Volvo Cars efter att biltillverkaren har avslutat sitt samarbete gällande Lidar-leveranser.
Innehåll
Erik Severinsson, kommersiell chef på Volvo Cars, förklarar att företagets nya modell ES90 inte kommer att ha samma inledande problem som EX90, då ES90 bygger på den mjukvaruarkitektur som redan optimerats. Han betonar att Lidar-tekniken, en laserbaserad radarsensor, möjliggör framtida uppdateringar inom förarstöd och säkerhet, även om den inte fullt ut aktiverats vid lansering. Denna sensor bidrar redan till ett tryggt och smidigt förarstödssystem genom samverkan med andra sensorer. Volvo Cars har nyligen avslutat samarbetet med den amerikanska hårdvaruleverantören Luminar vilket resulterat i en stämningsansökan från Luminars sida mot Volvo Cars.