Mörka siffrorna: Flera bussförare så trötta att de somnar vid ratten
Minst åtta bussförare har åtalats de senaste två åren för att ha somnat vid ratten, vilket väcker kritik mot arbetsgivarnas prioriteringar. Mikael Olsson,…
Sammanfattning
- Åtta bussförare har åtalats för vårdslöshet i trafik de senaste två åren efter att ha somnat vid ratten.
- Kommunals skyddsombud Mikael Olsson kritiserar arbetsgivare som prioriterar ekonomi framför förarnas välmående och säkerhet.
- Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) rapporterar att 20 procent av bussförarna kämpar med trötthet flera gånger i veckan.
- VTI:s forskningschef Anna Anund menar att systemet inte är utformat för att ta hänsyn till förares trötthet eller behov av vila.
- Förare riskerar ekonomiska konsekvenser om de avbryter en körning på grund av trötthet, trots att de har ett ansvar att inte köra trötta.
- Mikael Olsson lyfter fram snäva tidtabeller, bristfälliga kollektivavtal och personalbrist som bidragande orsaker till situationen.
Innehåll
Minst åtta bussförare har åtalats de senaste två åren för att ha somnat vid ratten, vilket väcker kritik mot arbetsgivarnas prioriteringar. Mikael Olsson, skyddsombud hos Kommunal på Nobina, anser att ekonomiska hänsyn har företräde framför trafiksäkerheten. Även VTI:s forskningschef Anna Anund pekar på att omkring 20 procent av bussförarna regelbundet kämpar för att hålla sig vakna. Problemet är strukturellt, då tidtabeller stramas åt och möjligheten till vila under arbetspasset inte finns med i riskbedömningarna.