På Åland är man nöjd med att ha slagit ihop religion och livsåskådning, men forskare är kritisk
Åland slog för fyra år sedan samman religions- och livsåskådningsundervisningen till ett gemensamt ämne i skolan, vilket rektor Anders Eriksson betecknar…
Sammanfattning
- På Åland slogs religionsundervisning och livsåskådning ihop till ett ämne, religions- och livsåskådningskunskap, för fyra år sedan.
- Rektor Anders Eriksson vid Övernäs skola i Mariehamn anser att sammanslagningen fungerat bra och ökat förståelsen mellan grupper.
- Undervisningsminister Anders Adlercreutz planerar att utreda införandet av ett liknande ämne i Finland för ökad förståelse och minskad segregation.
- Doktorand Milena Parland argumenterar för att barn från religiösa minoriteter behöver fortsatt differentierad religionsundervisning som "positiv särbehandling" för sin identitetsutveckling.
- Parland menar att den befintliga undervisningen i egen religion ger minoritetsbarn styrka och trygghet, samt skyddar mot fundamentalistiskt material online.
- Hon hänvisar till Finlands långa tradition sedan 1840-talet av differentierad religionsundervisning som ett skydd för språk, religion och kultur för minoriteter.
Innehåll
Åland slog för fyra år sedan samman religions- och livsåskådningsundervisningen till ett gemensamt ämne i skolan, vilket rektor Anders Eriksson betecknar som framgångsrikt och odramatiskt. Undervisningsminister Anders Adlercreutz överväger att införa ett liknande ämne i Finland för att öka förståelsen mellan grupper och minska segregationen. Doktorand Milena Parland kritiserar dock förslaget och menar att det nya ämnet skulle försvaga minoriteters identitetsbyggande, då barn från minoritetsreligioner behöver differentierad undervisning som "positiv särbehandling" för att bli fungerande vuxna.