Sibboelever om de dalande kunskaperna i modersmål och matematik: ”Det behövs mer disciplin i skolan”
Sibbos skolor, särskilt de svenskspråkiga, uppvisar "skrämmande, jobbiga och nedslående" resultat i Läskollen 2025. Både läsfärdigheten och…
Sammanfattning
- Resultaten från Läskollen 2025 visar på en försämring av läs- och matematikkunskaper i Sibbos skolor, framför allt i de svenskspråkiga, för elever i årskurs två och sju.
- Rektorn för Söderkulla skola, Charlotta Sillman, med 155 elever i årskurserna 1–6, uttrycker djup oro över de försämrade resultaten och menar att skolan konkurrerar med barns hobbyer.
- Matematikläraren Oskar Kortelainen och modersmålsläraren My Kraufvelin vid Kungsvägens skola bekräftar att kunskapsnivåerna har sjunkit och att den digitala världen påverkar elevernas läsvanor negativt.
- Elever som Ivar Bäckblom, Wilhelmina Lindberg, Wilma Syrjäläinen och Kian Katchadourian i årskurs 8 efterfrågar strängare regler hemma och i skolan för att öka disciplinen och koncentrationen.
- Wilma Syrjäläinen betonar föräldrarnas ansvar att se till att barnen gör sina läxor och tränar inför prov, eftersom många elever inte tar skolan på allvar.
- Tvåspråkighet och bristen på behöriga lärare nämns som bidragande orsaker till de sjunkande resultaten, vilket har tvingat Söderkulla skola att sänka undervisningsnivån.
Innehåll
Sibbos skolor, särskilt de svenskspråkiga, uppvisar "skrämmande, jobbiga och nedslående" resultat i Läskollen 2025. Både läsfärdigheten och matematikkunskaperna har försämrats i årskurserna två och sju. Lärare uttrycker oro över elevernas och föräldrarnas inställning, där fritidsaktiviteter prioriteras framför skolarbetet, vilket resulterar i försummade läxor. Eleverna efterlyser strängare regler både i hemmet och i skolan för att förbättra disciplinen och koncentrationen under lektionerna. Tvåspråkighet och brist på behöriga lärare bidrar till de försämrade resultaten, och en ny lässtrategi har införts för att vända trenden.