”Skolan måste utgå från forskningen”
Riksrevisionens hårda kritik mot skolans styrning och rekommendationer har passerat obemärkt. Myndigheterna misslyckas med att sammanställa kunskap som…
Sammanfattning
- Riksrevisionen kritiserar hur skolans arbetssätt styrs och att myndigheter inte sammanställer evidensbaserad kunskap.
- Myndigheternas rekommendationer baseras på enstaka forskningsartiklar eller enskilda forskares åsikter.
- Forskare varnar för ett 'undervisningslotteri' som drabbade eleverna.
- Skolan har svårt att anamma vetenskapligt beprövade arbetssätt på grund av bristande vägledning.
- Kritiken från Riksrevisionen (RiR 2025:31) har till stor del ignorerats trots att den granskar fyra skolmyndigheter.
Innehåll
Riksrevisionens hårda kritik mot skolans styrning och rekommendationer har passerat obemärkt. Myndigheterna misslyckas med att sammanställa kunskap som vägleder skolan, istället baseras råd på undermålig forskning. Forskare varnar för ett undervisningslotteri där elever inte får tillgång till vetenskapligt beprövade metoder, vilket försvårar möjligheten att förbättra skolans resultat.