Stor variation i Move-resultaten väcker frågor: ”Beror på både lärare och elev”
Resultaten från de nationella Move-mätningarna, som utförs på finska skolbarn sedan 2016, uppvisar stor variation och väcker frågor kring…
Sammanfattning
- Kari Vedenjuoksu, gymnastiklärare i Vasa, pekar på att Move-mätningarna varierar kraftigt på grund av både elevers och lärares motivation.
- Elever presterar halvhjärtat i Move-testerna eftersom resultaten inte påverkar deras idrottsbetyg, vilket bidrar till inkonsekventa data.
- Heidi Rautajoki från förbundet Liito rf framhåller att bemanningsproblem, med få lärare per stor grupp, samt elevers egen registrering av resultat, kan öka felmarginalen.
- Lärarnas tolkning av testresultaten varierar, till exempel gällande hur noggrann teknik som krävs vid armhävningar, vilket påverkar mätdata.
- Femteklassare i Onkilahti visade markanta förbättringar i armhävningar, med 64% hos pojkar och över 50% hos flickor, vilket kan antyda skillnader i bedömning mellan år.
- Trots utmaningarna ser lärare värdet i Move-testerna, då de motiverar elever att förbättra sin egen fysiska kondition mellan femte och åttonde klass.
Innehåll
Resultaten från de nationella Move-mätningarna, som utförs på finska skolbarn sedan 2016, uppvisar stor variation och väcker frågor kring tillförlitligheten enligt gymnastikläraren Kari Vedenjuoksu vid Onkilahti grundskola i Vasa. Han menar att elevers motivationsbrist, då resultaten inte påverkar betygen, samt skillnader i lärares testgenomförande och bedömning bidrar till ojämnheter. Heidi Rautajoki, expert på Liito rf, belyser även bemanningsproblem som kan leda till inexakta mätningar. Trots kritiken ser lärare värde i testerna för att eleven kan följa sin egen utveckling.