Telias prischock: Drog in Mikaels rabatt – på grund av "systemfel"
Telia drog in en utlovad rabatt för Mikael Broström i Östersund när han skulle förlänga sina abonnemang och köpa nya telefoner, en händelse som…
Sammanfattning
- Telia drog in en utlovad rabatt för Mikael Broström vid köp av nya telefoner, trots ett annonserat erbjudande om drygt 3 400 kronor i rabatt.
- Mikael Broström fick betala tusentals kronor mer än utlovat och Telia skyllde på ett "systemfel" när han konfronterade dem med bevis.
- Telia beklagar händelsen i ett skriftligt svar och uppger att felkodningen rättades till och att rutiner har setts över för att förhindra liknande situationer.
- Fredrik Selrot, vägledare på Konsumentverket, betonar att utlovade avtal ska hållas och uppmanar drabbade konsumenter att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden.
- Konsumentverket varnar för att företag i allt högre grad försöker kringgå marknadsföringslagar, särskilt under julhandeln, och uppmanar till extra vaksamhet.
Innehåll
Telia drog in en utlovad rabatt för Mikael Broström i Östersund när han skulle förlänga sina abonnemang och köpa nya telefoner, en händelse som Konsumentverket ser mycket allvarligt på. Broström hade erbjudits drygt 3 400 kronor i rabatt, men priset blev tusentals kronor högre. Efter att Broström presenterat bevis, skyllde Telia på ett ”systemfel” men vägrade ändå att ge honom det utlovade priset. Denna incident belyser en varning från Konsumentverket om att fler företag försöker kringgå marknadsföringslagar under julhandeln.