Terrorgruppen IS har överlevt och blivit ett ”varumärke”
Islamiska staten (IS) har omorganiserat sig till ett internationellt nätverk som fungerar som ett ”varumärke” för lokala grupper, vilket bland annat…
Sammanfattning
- IS har omorganiserat sig till ett globalt nätverk och agerar som ett "varumärke" för lokala terrorgrupper, vilket framgick vid en attack i Australien där gärningsmännen kopplades till dem.
- Gruppen finansierar sin verksamhet via kidnappningar, utpressning, rån, skatter, samt insamlingar och kryptovaluta från anhängare.
- Jämfört med sina glansdagar med 80 000 krigare i Mellanöstern, beräknas IS nu ha 1 500-3 000 krigare i regionen, där deras gren IS Khorasan (IS-K) utför attacker i Iran, Ryssland, Turkiet och Pakistan.
- IS växer nu snabbast i Afrika, särskilt i Sahelregionen och Somalia, samtidigt som de via internetpropaganda radikaliserar enskilda individer.
- Fångläger i Syrien med 8 500 IS-kopplade individer utgör ett potentiellt hot då IS angripit anläggningarna för att frita fångar.
Innehåll
Islamiska staten (IS) har omorganiserat sig till ett internationellt nätverk som fungerar som ett ”varumärke” för lokala grupper, vilket bland annat bekräftats av en attack i Australien som premiärminister Anthony Albanese beskrev som "IS-inspirerad". Gruppen, som upplevde sin största framgång med att utropa ett kalifat i Irak och Syrien, har efter 2019 minskat i makt men "aldrig riktigt försvann", enligt Daniel Byman från CSIS. IS radikaliserar aktivt enskilda via internetpropaganda och stödjer väpnade organisationer globalt med träning, vapen och rekryteringshjälp, och växer nu snabbast i Afrika genom att medvetet slå till mot lättåtkomliga mål för att visa sin fortsatta styrka.