Västbanan delar både staden och åsikter i Salo
Stadsfullmäktige i Salo beslutar om Västbanans första byggnadsskede, ett projekt om 27 miljoner euro som splittrar både invånare och politiker. Kritiker…
Sammanfattning
- Stadsfullmäktige i Salo ska besluta om det första byggnadsskedet för Västbanan, en investering som orsakar starka åsikter.
- Salos andel i den initiala delen av projektet beräknas till 27 miljoner euro, vilket kritiker anser är för högt för stadens nytta.
- Banan skapar oro då den planeras korsa privata tomter och motståndarna menar att den inte primärt gynnar Salo, utan Åboborna mer.
- Västbanans linjesträckning är planerad att gå genom Helsingfors, Esbo, Kyrkslätt, Vichtis, Lojo, Salo och Åbo, men Kyrkslätt har redan röstat nej till avtalet.
- En rådgivande folkomröstning om Västbanan, stödd av 2 000 medborgare, avslogs i stadsstyrelsen med rösterna 6–7.
- Förespråkare framhåller moderniserade trafikförbindelser och ett förstärkt arbetsmarknadsområde som fördelar med Västbanan.
Innehåll
Stadsfullmäktige i Salo beslutar om Västbanans första byggnadsskede, ett projekt om 27 miljoner euro som splittrar både invånare och politiker. Kritiker anser att nyttan är otillräcklig för Salo, som redan har goda motorvägsförbindelser, och befarar en onödig ekonomisk börda samt att järnvägen skulle "dela en gammal stadsdel väldigt fult". Förespråkare lyfter fram smidiga trafikförbindelser och positiva ekonomiska effekter. Trots att en rådgivande folkomröstning förkastades, visar 2 000 invånares medborgarinitiativ på ett starkt motstånd.