Volvos lyxjakt – statusbilen som kanske inte behövs
Volvos nya elbilsmodell ES90, en halvkombi med hög markfrigång, lanseras med ett förvirrande designbeslut, då den främst är utformad för den kinesiska…
Sammanfattning
- Volvos nya elbil ES90 är en halvkombi med hög markfrigång, designad av företagets studio i Shanghai med den kinesiska marknaden i åtanke.
- Bilen delar teknisk plattform med EX90 men introducerar 800-voltsteknik för högre laddeffekt (upp till 350 kW) och lägre förbrukning.
- Trots en tjänstevikt på strax under 2,6 ton och luftfjädring upplevs ES90 som lätthanterlig, med komfortabel körning och lågt vind- och vägbuller.
- ES90 är tillgänglig från 929 000 kronor i högsta utrustningsnivån Ultra men har ett högre pris än många konkurrenter på grund av importtullar från Kina.
- Baksätet är rymligt men inte särskilt bekvämt, med begränsat höjd- och fotutrymme, och bakåtsikten är dålig på grund av bilens låga tak och höga bakdel.
Innehåll
Volvos nya elbilsmodell ES90, en halvkombi med hög markfrigång, lanseras med ett förvirrande designbeslut, då den främst är utformad för den kinesiska marknaden av Volvos designstudio i Shanghai. Bilen, som närmare beskrivs som en tillplattad EX90, delar teknikplattform men erbjuder 800-voltsteknik för snabbare laddning. Trots att den är billigare än EX90, kostar den från 929 000 kronor och drabbas av EU:s importtullar, vilket gör den dyrare än vissa konkurrenter som Audi och BMW. ES90 är avsedd som en bekväm statusbil med suveräna långfärdsegenskaper, men dess praktiska funktion ifrågasätts då syskonmodellen EX90 erbjuder samma paket i en mer funktionell kaross, vilket lämnar frågan om vem målgruppen är obesvarad.