Yle Nyhetsskolan: AI är ett fantastiskt verktyg, men bara om du använder hjärnan först
En enkätundersökning vid Vasa övningsskolas gymnasium visar att majoriteten av de 131 deltagande studerande använder AI-verktyg som ChatGPT och Copilot…
Sammanfattning
- En enkät bland 131 gymnasieelever vid Vasa övningsskola visar att de flesta använder AI regelbundet, främst för att förklara fenomen, rätta texter, sammanfatta material och söka fakta.
- Både studerande och lärare har en i huvudsak neutral syn på AI, ser det som ett användbart verktyg vid rätt tillämpning, men varnar för överanvändning och betonar att man måste tänka själv.
- Gymnasieelever uttrycker oro för att AI kan göra dem latare, skada hjärnan, minska kreativiteten och bidra till negativ klimatpåverkan.
- Frida Crotts, franska lärare vid Vasa övningsskolas gymnasium, bekräftar att balanserad AI-användning kan förbättra lärandet, men ser en försämrad inlärning hos dem som överanvänt tekniken.
Innehåll
En enkätundersökning vid Vasa övningsskolas gymnasium visar att majoriteten av de 131 deltagande studerande använder AI-verktyg som ChatGPT och Copilot dagligen eller veckovis. Studerande och lärare, däribland Frida Crotts, franska lärare vid gymnasiet, betraktar AI som ett användbart hjälpmedel för lärande men betonar vikten av att bibehålla kritiskt tänkande och undvika överanvändning. Frida Crotts noterar att överdriven AI-användning kan försämra inlärningen, medan ett balanserat bruk gynnar studieresultaten. De flesta är överens om att AI kan effektivisera läxor och informationsinhämtning, men är bekymrade över att teknologin kan leda till minskad kreativitet och lathet.