Är EU redo att skapa innovation?
Karin Rådström, vd för Daimler Truck, varnar för att Europas överreglering "gör oss livet svårt – ibland till och med farligt svårt" vilket hotar…
Sammanfattning
- Karin Rådström, vd för Daimler Truck, uttrycker oro över Europas framtida ekonomiska roll i förhållande till USA, Kina och Ryssland.
- Rådström anser att överdriven reglering, som 20 000 sidor EU-förordningar och direktiv, skadar Europas kommersiella fordonsindustri och bromsar innovation.
- Den planerade Euro 7-utsläppsstandarden för diesellastbilar, med minimal förbättring jämfört med Euro 6, riskerar att dränera medel från framtidsinriktade investeringar.
- Lastbilbranschen riskerar att drabbas av tio gånger högre böter än personbilstillverkare om CO2-målen inte uppnås, vilket hotar deras överlevnad.
- Rådström föreslår att koldioxidmål knyts till koldioxidbaserade vägavgifter och utbyggnad av laddinfrastruktur för att avkarbonisera industrin.
- Daimler Truck är redo att investera Euro 7-kostnaderna i utsläppsfria drivlinor och infrastruktur om beslutsfattare avstår från den nya standarden.
Innehåll
Karin Rådström, vd för Daimler Truck, varnar för att Europas överreglering "gör oss livet svårt – ibland till och med farligt svårt" vilket hotar kontinentens innovationsförmåga och globala position. Hon menar att en stark och konkurrenskraftig ekonomi är grundläggande för Europas framgångar och välstånd. Lastbilsindustrin tyngs av cirka 150 EU-förordningar och 30 direktiv, totalt över 20 000 sidor, som bromsar innovation. Rådström föreslår att EU bör prioritera pragmatiska lösningar som sammankopplar koldioxidmål med vägavgifter och laddinfrastrukturutbyggnad.