Backa inte från EU:s mål – framtiden är elektrisk
Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige, och Jessica Span, vd Volvo Car Sverige, uppmanar politiker i Sverige och EU att stå fast vid 2035-målet för…
Sammanfattning
- EU-kommissionen har föreslagit att sänka 2035-målet för CO2-utsläpp från 100 till 90 procent för personbilar och lätta lastbilar, vilket riskerar att bevara förbränningsmotorn.
- Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige, och Jessica Span, vd Volvo Car Sverige, betonar vikten av att bibehålla 2035-målet för att säkra klimatomställningen och Europas industriella framtid.
- Tydliga utsläppsmål har tidigare skapat nödvändig förutsägbarhet för fordonsindustrin, elnätsbolag och laddoperatörer, vilket drivit utvecklingen av e-mobilitet och laddinfrastruktur.
- Svenska fordonstillverkare har investerat omfattande i elektrifiering och utvecklat avancerad elbilsteknik, vilket skapat arbetstillfällen och positionerat Sverige som en ledande nation inom området.
- Pettersson och Span kräver att politiker accelererar elektrifieringen istället för att bromsa den, genom att fokusera på batterielektrisk drift, stärka efterfrågan på elbilar och säkra industrins omställning samt elnätsutbyggnaden.
- Osäkerhet kring 2035-målet riskerar att bromsa försäljningen av elbilar och investeringar i laddningsinfrastruktur, samt underminera trovärdigheten i Europas klimatomställning.
Innehåll
Åsa Pettersson, vd Energiföretagen Sverige, och Jessica Span, vd Volvo Car Sverige, uppmanar politiker i Sverige och EU att stå fast vid 2035-målet för nollutsläpp för vägtransporter. Kommissionen har föreslagit att sänka kravet från 100 till 90 procent till 2035, vilket i praktiken bevarar förbränningsmotorn och skapar osäkerhet kring elektrifieringen. Detta hotar klimatmål, svensk fordonsindustri och arbetstillfällen. De argumenterar att elbilar är den mest effektiva vägen till utsläppsfria transporter och att Sverige har investerat stort i utvecklingen.