DN Debatt. "Det är vi som betalar priset när din matkasse blir billigare"

Regeringens beslut att sänka matmomsen från 12 till 6 procent den 1 april 2026, i syfte att underlätta för hushållen, kritiseras hårt av företrädare för…

Sammanfattning

Innehåll

Regeringens beslut att sänka matmomsen från 12 till 6 procent den 1 april 2026, i syfte att underlätta för hushållen, kritiseras hårt av företrädare för Livsmedelsföretagen. De menar att åtgärden skapar en kedjereaktion där matproducenterna tvingas bära kostnaderna när dagligvaruhandeln vägrar acceptera prishöjningar. Rapporten "Livsmedelspriserna i Sverige – utveckling och nivå 2022–2025" av nationalekonomen Lars Jagrén påvisar att svenska matpriser ökat mindre än EU-snittet och är billigare än i grannländerna, vilket motsäger politikernas bild. Trots att momssänkningen kan stärka köpkraften och öka försäljningen, befarar Livsmedelsföretagen att påtvingade förluster kommer att slå hårt mot en redan ansatt bransch, där 60 procent av deras medlemmar bedömer att det blir svårare att få igenom nödvändiga leveranspriser.

Läs hela artikeln på Korthet.se →