DN Debatt. ”Klart att barnen måste få brottas på skolgården”
Fyra experter inom idrott och hälsa menar att dagens överbeskydd av barn, som hindrar dem från riskfyllda lekar som brottning, skadar deras utveckling.…
Sammanfattning
- Experter kritiserar överbeskyddande av barn som hindrar dem från riskfyllda lekar som brottning.
- Forskning visar att kamplekar förbättrar självreglering, koncentration, resiliens, självförtroende, empati och social förmåga.
- I Danmark och Norge ingår riskfyllda lekar redan i förskolans läroplaner för att öva mod och konflikthantering.
- Trots positiva effekter förbjuds kamplek ofta i svenska skolor med hänvisning till säkerhetsskäl.
- Svenska budo- och kampsportsförbundet möter barn som genom kamplek utvecklat kontroll, empati och socialt samspel.
Innehåll
Fyra experter inom idrott och hälsa menar att dagens överbeskydd av barn, som hindrar dem från riskfyllda lekar som brottning, skadar deras utveckling. Denna "bubbelplast-mentalitet" berövar barn koordination, balans och kroppskännedom, samt förmågan att hantera rädslor och interagera socialt. Forskning styrker att kamplekar är avgörande för barns självreglering och självförtroende. Förbud mot kamplek i skolan, trots dess positiva effekter, leder till att barn drabbas av ångest och bristande självständighet, varför skolan måste lära barn att hantera risker istället för att bara skydda dem.