DN Debatt Repliker. ”Ni slår in öppna dörrar och missar de verkliga utmaningarna”
Sociologiforskarna Andreas Ljunggren och Carina Mood kritiserar Fredrik Malm, utbildningspolitisk talesperson för Liberalerna och ordförande för…
Sammanfattning
- Sociologiforskarna Andreas Ljunggren och Carina Mood kritiserar Fredrik Malm för att avfärda deras forskningsresultat som "akademisk exercis" gällande obligatorisk språkförskola.
- Forskarna menar att Malms reform för obligatorisk språkförskola missriktar sig då de barn med språkstödbehov som stannar i Sverige redan deltar i hög grad.
- Ljunggren och Mood betonar att många av de barn som i dag står utanför förskolan är barn till tillfälliga arbetsmigranter, vars skolgång inte kommer att ske i Sverige.
- En viktig slutsats från forskarnas tidigare studier är att de största kunskapsklyftorna finns bland elever som invandrar till Sverige efter förskoleåldern, en grupp reformen inte når.
- Forskarna anser att Malms förslag om obligatorisk språkförskola fokuserar på tvång snarare än kvalitetshöjande åtgärder som resurser, pedagogik och personaltäthet.
Innehåll
Sociologiforskarna Andreas Ljunggren och Carina Mood kritiserar Fredrik Malm, utbildningspolitisk talesperson för Liberalerna och ordförande för utbildningsutskottet, för att avfärda deras forskningsresultat om förskolans målgrupper som ”akademisk exercis”. Forskarna menar att Malms förslag om obligatorisk språkförskola bygger på en felaktig grund, då de barn som förslaget primärt ska hjälpa redan går i förskolan. De understryker att reformen snarare slår in öppna dörrar och inte når de barn med de största språkbehoven, nämligen de som invandrar efter förskoleåldern och att inskrivningskravet inte kommer att påverka skolresultaten för de barn som är tillfälliga arbetsmigranter och inte stannar i Sverige.