Politiken måste gå från ord till handling om järnvägen
Tågföretagen uppmanar regeringen att omvandla utlovade prioriteringar av järnvägsunderhållet till konkret handling, då det nuvarande förslaget till…
Sammanfattning
- Infrastrukturminister Andreas Carlsson erkänner att decennier av underlåtenhet prioriterat underhåll har skapat en enorm underhållsskuld.
- Trafikverkets nuvarande plan för 2026–2037 föreslår att endast tio procent av järnvägens underhållsskuld är åtgärdad vid planperiodens slut, med mål att vara helt borta först 2050.
- Förseningar på grund av brister bedöms kosta samhället nio miljarder kronor årligen och påverkar cirka 400 000 sysselsatta direkt eller indirekt.
- Tågföretagen föreslår att underhållsskulden ska vara borta 2037 med märkbara förbättringar redan 2030, likt målen för svenska vägar.
- De kräver också att endast en av tio kritiska flaskhalsar i ”Bygg bort flaskhalsarna” åtgärdas till 2037, vilket är en oacceptabelt låg ambition.
Innehåll
Tågföretagen uppmanar regeringen att omvandla utlovade prioriteringar av järnvägsunderhållet till konkret handling, då det nuvarande förslaget till åtgärdsplan för 2026–2037 endast åtgärdar en liten del av underhållsskulden. De framhåller att bristande underhåll och avsaknad av helhetstänk utgör ett allvarligt hinder för ekonomisk tillväxt och Sveriges försvarsförmåga. Industriledare kräver att underhållsskulden ska vara borta 2037 med märkbara förbättringar redan 2030, att flaskhalsar byggs bort, gods- och pendlingsstråk säkerställs, samt att ett infrastrukturpolitiskt ramverk införs för att förhindra nya skulder. De understryker att passivitet leder till förlorad tillväxt, jobb och tilltro, och menar att järnvägens problem kräver en bred politisk uppgörelse.