Regeringens förbud hotar vår framtid
Representanter från näringsliv, utbildning, fackförbund och barnrättsorganisationer kritiserar regeringens AI-strategi för att exkludera skolan, vilket…
Sammanfattning
- Flera organisationer kritiserar regeringens beslut att inte inkludera skolan i Sveriges nationella AI-strategi, trots att "AI förändrar allt" och är en förutsättning för framtida arbetsliv.
- Regeringen har tagit bort skolans digitaliseringsstrategi, uteslutit AI-kompetens från STEM-strategin, och minskat fokus på digital kompetens samt rätten till digitala hjälpmedel i nya läroplansförslag.
- EU, UNESCO och FN anser att digital kompetens är en grundläggande rättighet, men regeringen ignorerar denna utveckling och förbjöd sin AI-kommission att lägga fram förslag rörande skolan.
- Digital kompetens och källkritiskt tänkande är avgörande för att förstå potentialen och riskerna med AI, samt för att hantera desinformation och manipulerande system i det digitala informationslandskapet.
- Organisationerna kräver att regeringen inkluderar skolan i AI-strategin, säkerställer tydlig AI- och digital kompetens i läroplanen, samt stärker rätten till digitala hjälpmedel för elever med funktionsnedsättning.
Innehåll
Representanter från näringsliv, utbildning, fackförbund och barnrättsorganisationer kritiserar regeringens AI-strategi för att exkludera skolan, vilket hotar Sveriges framtida AI-kompetens och riskerar ökade klyftor. De uttrycker oro över att barn och unga lämnas ensamma i en alltmer digitaliserad värld där förståelse för AI och digital kompetens blir avgörande för jobb och samhällsdeltagande, i kontrast till länder som Estland och Finland. Regeringen har tagit bort skolans digitaliseringsstrategi och tonat ned digital kompetens i nya läroplansförslag, samtidigt som EU, UNESCO och FN slagit fast att digital kompetens är en grundläggande rättighet. Patrik Nilsson vid Almega Utbildning betonar dock att arbetsmarknaden kräver digitalt kunnande, medan ungas digitala färdigheter sjunker.