Replik: Tandvårdsreformen gynnar patienterna
En skarp kritik mot den föreslagna tandvårdsreformen riktas nu av skribenterna Helena Håkansson Forthmeijer och Maria von Beetzen Odont, som hävdar att…
Sammanfattning
- Skribenterna Helena Håkansson Forthmeijer och Maria von Beetzen Odont kritiserar med kraft den nya tandvårdsreformen.
- De beskriver reformen som "företagarfientlig" och menar att den skadar privata tandvårdsföretag.
- Kritiken belyser farhågor om att reformen kan leda till minskad tillgång till tandvårdstjänster och försämrad vårdkvalitet.
Innehåll
En skarp kritik mot den föreslagna tandvårdsreformen riktas nu av skribenterna Helena Håkansson Forthmeijer och Maria von Beetzen Odont, som hävdar att reformen aktivt motarbetar företagarandan inom svensk tandvård. De menar att den nya planen, som är tänkt att träda i kraft under nästa år, inte tar hänsyn till de privata aktörernas villkor och riskerar att försämra tillgängligheten för patienter. Kritiken understryker en växande oro bland tandläkare för reformens långsiktiga konsekvenser.