Säg hej då till fuldiesel
Näringslivstoppar uppmanar alla dieselfordon att byta till HVO100 för att minska klimatpåverkan drastiskt. Detta initiativ lyfts fram som ett snabbspår…
Sammanfattning
- Näringslivstoppar uppmanar tiotusentals dieselfordon och miljontals dieselbilar att byta från fossil diesel till HVO100 för att minska klimatpåverkan.
- Utsläppen i Sverige ökade med sju procent under 2024, vilket hotar landets förmåga att nå EU:s klimatmål.
- HVO100 är ett förnybart bränsle, framställt från avfall, som är kemiskt nästan identiskt med fossil diesel och fungerar i de flesta moderna dieselfordon.
- Ett byte till HVO100 kan minska fordonets klimatpåverkan med över 80 procent.
- Preem har tredubblat sin produktionskapacitet för förnybara produkter, och produktionen av Svanenmärkt HVO100 har ökat kraftigt i Göteborg.
- Om bara vart tionde dieselfordon byter till HVO100 kan Sverige uppfylla EU:s klimatkrav och undvika höga böter.
Innehåll
Näringslivstoppar uppmanar alla dieselfordon att byta till HVO100 för att minska klimatpåverkan drastiskt. Detta initiativ lyfts fram som ett snabbspår för att Sverige ska uppfylla EU:s klimatkrav, efter att utsläppen ökade med sju procent under 2024. Företag har redan genomfört bytet och betonar HVO100:s kemiska likhet med fossil diesel, som inte kräver modifiering av fordonet. Omkring 650 mackar erbjuder bränslet som minskar klimatpåverkan med över 80 procent per tankning. "Det är ett förnybart bränsle som funkar i nästan alla moderna dieselfordon, av det enkla skälet att den är kemiskt närmast identisk med den fossila dieseln", skriver Camilla Ohlsson, hållbarhetschef på Skånemejerier.