Självklart ska skolan ingå i Sveriges AI-strategi
Representanter från näringsliv, utbildning, fackförbund och barnrättsorganisationer kräver att regeringen inkluderar skolan i Sveriges nationella…
Sammanfattning
- Representanter från näringsliv, utbildning, fackförbund och barnrättsorganisationer, som till exempel Anders Abrahamsson (Dyslexiförbundet) och Erik Windmar (Unicef Sverige), har undertecknat ett upprop om skolans roll i AI-strategin.
- De undertecknande parterna kritiserar regeringens beslut att inte inkludera skolan i den nationella AI-strategin och att ta bort digitaliseringsfrågor från nya läroplaner och digitala hjälpmedel för elever med funktionsnedsättning.
- Regeringen har tagit bort skolans digitaliseringsstrategi, AI-kommissionen har förbudit att framlägga förslag rörande skolan, och den nya STEM-strategin nämner inte AI-kompetens i skolan.
- Digital kompetens är en förutsättning för arbete och samhällsdeltagande, med avtagande digitala färdigheter bland unga, och EU, UNESCO samt FN har definierat det som en grundläggande rättighet.
- Uppropsförfattarna kräver tre insatser från regeringen: inkludering av skolan i Sveriges nationella AI-strategi, tydliggörande av AI och digital kompetens i nya läroplanen, samt stärkande av rätten till digitala hjälpmedel för elever med funktionsnedsättning.
- Uppropet varnar för att en exkludering av skolan från AI-strategin kan leda till ökade socioekonomiska klyftor och en brist på kompetensförsörjning med tanke på näringslivets behov och en rekordhög arbetslöshet.
Innehåll
Representanter från näringsliv, utbildning, fackförbund och barnrättsorganisationer kräver att regeringen inkluderar skolan i Sveriges nationella AI-strategi. De menar att den nuvarande regeringens agerande, som att avskaffa skolans digitaliseringsstrategi och exkludera AI-kompetens från nya styrdokument, riskerar att öka klyftor och lämna barn utan nödvändig digital kunskap. Uppropet betonar att digital kompetens och förståelse för AI är avgörande för jobb, samhällsdeltagande och för att kunna hantera felinformation, samt att det är en grundläggande rättighet fastslagen av EU, UNESCO och FN. De undertecknande aktörerna, som Anders Abrahamsson från Dyslexiförbundet och Erik Windmar från Unicef Sverige, lyfter fram oro för att en hel generations möjligheter annars kommer att avgöras av socioekonomiska förutsättningar.