Fler nätköp slutar i bedrägeri – Postnord varnar för nya metoden
En ny bedrägerimetod sprider sig där bedragare systematiskt lurar e-handelsföretag. Metoden utnyttjar Postnords retursystem genom att byta ut innehållet i…
Sammanfattning
- Bedragare utnyttjar Postnords retursystem med en ny metod.
- Paketinnehållet byts ut mot något av liknande vikt efter leverans.
- Manipulerade paket returneras sedan till e-handelsföretaget.
- Bedragaren anklagar Postnords personal för att ha stulit originalinnehållet.
- Metoden försvårar för e-handelsföretag att bevisa bedrägeriet.
- Både Postnord och e-handlare drabbas av bedrägerierna.
Innehåll
En ny bedrägerimetod sprider sig där bedragare systematiskt lurar e-handelsföretag. Metoden utnyttjar Postnords retursystem genom att byta ut innehållet i levererade paket mot viktmässigt liknande ersättningsvaror. Bedragaren skickar därefter tillbaka det manipulerade paketet, samtidigt som hen felaktigt anklagar Postnords personal för stöld. Detta skapar en komplex situation för både paketdistributören och de drabbade e-handelsföretagen, som får svårt att bevisa bedrägeriet.