Forskare kräver skärpta regler för skräpmat
Forskaren Philip Baker vid University of Sydney anklagar livsmedelsföretag för att använda samma metoder som tobaksbolagen historiskt. Enligt Baker…
Sammanfattning
- Philip Baker, forskare vid University of Sydney, menar att livsmedelsföretagen tillämpar liknande marknadsföringsstrategier som tobaksindustrin tidigare använt.
- Bakers kritik fokuserar på de metoder företag använder för att producera och sälja livsmedel, vilka ifrågasätts ur ett etiskt perspektiv.
- Anklagelserna indikerar att livsmedelsindustrin kan behöva granskas närmare för att säkerställa att folkhälsan inte äventyras av aggressiv marknadsföring.
Innehåll
Forskaren Philip Baker vid University of Sydney anklagar livsmedelsföretag för att använda samma metoder som tobaksbolagen historiskt. Enligt Baker utnyttjar livsmedelsjättarna liknande strategier för att marknadsföra sina produkter, en taktik som väcker oro bland forskare och folkhälsoexperter. Anklagelserna belyser behovet av strängare tillsyn och etiska överväganden inom livsmedelsindustrin, framhävda av forskare som Philip Baker. Foto på Heiko Junge förstärker rapporteringen.