Inställda lektioner och obehöriga lärare – unga i glesbygd får inte likvärdig utbildning
Elever i glesbygden drabbas oproportionerligt hårt av lärarbrist, vilket undergräver grundprincipen om en likvärdig skolutbildning. På Gunnarsbyskolan i…
Sammanfattning
- Skolverkets Sophie Casson Lindbäck belyser att utbildningen i glesbygdsområden inte är likvärdig, vilket direkt påverkar elevernas betyg.
- Gunnarsbyskolan i Värmland tvingades ställa in 36 lektioner tidigare i höst på grund av brist på lärarvikarier.
- Skolchef Daniel Nordström förklarar att vikariebristen tvingar skolan att antingen ställa in lektioner eller slå ihop klasser.
- Lotta Bråthen, resurs på Gunnarsbyskolan, berättar att hon ofta behövde rycka in som inhoppande lärarvikarie när ordinarie personal var sjuk.
Innehåll
Elever i glesbygden drabbas oproportionerligt hårt av lärarbrist, vilket undergräver grundprincipen om en likvärdig skolutbildning. På Gunnarsbyskolan i Värmland tvingades 36 lektioner ställas in tidigare i höst på grund av vikariebristen. Sophie Casson Lindbäck, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket, varnar för att "utbildningen inte är likvärdig i glesbygd och det drabbar eleverna". Daniel Nordström, skolchef, bekräftar svårigheterna med att hitta vikarier, vilket leder till att "antingen får vi ställa in lektionerna eller så får vi slå ihop klasser". Detta skapar en oacceptabel situation där elever i glesbygdsskolor i Eda kommun och liknande områden riskerar sämre betyg, vilket Lotta Bråthen, resurs för barn med särskilda behov på Gunnarsbyskolan, vittnar om genom att berätta att hon fick "hoppa in" om någon var sjuk eftersom "det fanns ingen att sätta in istället".