Inställda lektioner och obehöriga lärare – unga i glesbygd får inte likvärdig utbildning

Elever i glesbygden drabbas oproportionerligt hårt av lärarbrist, vilket undergräver grundprincipen om en likvärdig skolutbildning. På Gunnarsbyskolan i…

Sammanfattning

Innehåll

Elever i glesbygden drabbas oproportionerligt hårt av lärarbrist, vilket undergräver grundprincipen om en likvärdig skolutbildning. På Gunnarsbyskolan i Värmland tvingades 36 lektioner ställas in tidigare i höst på grund av vikariebristen. Sophie Casson Lindbäck, rapportförfattare och undervisningsråd på Skolverket, varnar för att "utbildningen inte är likvärdig i glesbygd och det drabbar eleverna". Daniel Nordström, skolchef, bekräftar svårigheterna med att hitta vikarier, vilket leder till att "antingen får vi ställa in lektionerna eller så får vi slå ihop klasser". Detta skapar en oacceptabel situation där elever i glesbygdsskolor i Eda kommun och liknande områden riskerar sämre betyg, vilket Lotta Bråthen, resurs för barn med särskilda behov på Gunnarsbyskolan, vittnar om genom att berätta att hon fick "hoppa in" om någon var sjuk eftersom "det fanns ingen att sätta in istället".

Läs hela artikeln på Korthet.se →