Jonas Fröberg: EU:s urvattning av bensinbilsförbudet är som att kissa på sig
EU-kommissionen föreslår att 90 procent av nya bilar ska vara utsläppsfria från 2035, en "urvattning" av det tidigare beslutet om 100 procent. Tyskland,…
Sammanfattning
- EU-kommissionen föreslår att det tidigare beslutet om helt utsläppsfria bilar från 2035 ska ändras, så att 90 procent ska vara utsläppsfria och resterande 10 procent får släppa ut koldioxid, där "grönt stål" kan räknas in.
- Biltillverkande länder, främst Tyskland, Italien och Polen, har pressat på för att mjuka upp kraven, efter att Tysklands förbundskansler Friedrich Merz officiellt uttryckt en önskan om uppluckring för att rädda tyska biljobb.
- Bakgrunden är att EU:s bilindustri pressas av kinesiska tillverkare, som fördubblat sin marknadsandel från 30 till 60 procent i Kina, medan europeiska tillverkares andel halverats från 60 till 30 procent.
- Kinesiska tillverkare som BYD och NIO har etablerat sig i Europa med en marknadsandel på 10 procent och planerar nu fabriker på kontinenten.
- Volvo Cars vd Håkan Samuelsson kritiserar uppluckringen, då han menar att det gynnar kinesiska tillverkare och motverkar europeisk bilindustris omställning, vilket KD:s Alice Teodorescu Måwe motsätter sig.
Innehåll
EU-kommissionen föreslår att 90 procent av nya bilar ska vara utsläppsfria från 2035, en "urvattning" av det tidigare beslutet om 100 procent. Tyskland, Italien och Polen har pressat på för att mjuka upp kraven. Konsekvensen blir att kinesiska elbilstillverkare som BYD kan ta en större andel av den europeiska marknaden. Volvo Cars vd Håkan Samuelsson varnar för att uppluckrade regler gynnar Kina, medan KD:s ledamot Alice Teodorescu Måwe hyllar beskedet.