Kliniker kritiseras för före- och efterbilder vid plastikkirurgi
Konsumentverket kritiserar 19 kliniker för vilseledande marknadsföring med före- och efterbilder vid plastikkirurgi, där risker tonas ned. Myndigheten…
Sammanfattning
- Konsumentverket har granskat 19 företag som utför plastikkirurgi och funnit vilseledande marknadsföring.
- Kritiken gäller före- och efterbilder som visar förskönande resultat utan tillräcklig information om hälsorisker.
- Jurist Anna Gård betonar att marknadsföring som framställer plastikkirurgiska ingrepp som riskfria kan strida mot marknadsföringslagen.
- Enligt jurist Mikaela Lundqvist försvårar sådan marknadsföring för konsumenter att bedöma hur ingrepp påverkar hälsan.
- Konsumentverket, som utfört en liknande granskning 2023, fokuserar nu specifikt på skärande behandlingar.
- Myndigheten avser att vidta rättsliga åtgärder om de granskade klinikerna inte frivilligt ändrar sin marknadsföring.
Innehåll
Konsumentverket kritiserar 19 kliniker för vilseledande marknadsföring med före- och efterbilder vid plastikkirurgi, där risker tonas ned. Myndigheten menar att marknadsföringen kan bryta mot lagen då den ger intryck av att ingrepp är riskfria, vilket försvårar för konsumenter att värdera hälsopåverkan. Jurist Anna Gård, ansvarig för granskningen, meddelar att man eftersträvar frivilliga rättelser och hotar med rättsliga åtgärder mot företagen vid uteblivna ändringar.