Konsumtionens högtid Black friday är här igen
Black Friday lockar allt färre spontanköpare i år, då professor i marknadsföring vid Hanken, Peter Björk, konstaterar att konsumenter i Österbotten nu…
Sammanfattning
- Professor Peter Björk vid Hanken har noterat en förändring i konsumentbeteendet inför Black Friday.
- Konsumenter i Österbotten är mer eftertänksamma med sina inköp, enligt Peter Björk.
- Black Friday lockar färre spontanköpare i år än tidigare.
- Fenomenet indikerar att köpbesluten blir mer övervägda.
Innehåll
Black Friday lockar allt färre spontanköpare i år, då professor i marknadsföring vid Hanken, Peter Björk, konstaterar att konsumenter i Österbotten nu tänker längre innan de fattar köpbeslut. Detta skifte i beteende, som observerats inför årets Black Friday-kampanjer, innebär att reatiderna inte längre präglas av samma impulsiva handlingar som tidigare år. Björk citerar "Vi tänker efter lite längre innan vi handlar på Black Friday" vilket pekar på en mognare och mer genomtänkt shoppingstrategi hos befolkningen. Utvecklingen markerar en tydlig förändring i köpkraft och prioriteringar bland konsumenterna, vilket ställer nya krav på handlarna.