Matjätten backar – efter kritik mot lättklädda reklamen: ”Helt knas”
Kriminologen Nina Rung kritiserar Coop för reklammaterial som hon menar sexualiserar kvinnor. Rung efterfrågar en matmiljö fri från objektifiering, en…
Sammanfattning
- Kriminologen Nina Rung uttrycker kritik mot Coop för sexualiserande reklammaterial.
- Rung understryker att konsumenter ska kunna handla mat utan att konfronteras med avklädda kvinnor och extremtypiska ideal.
- Coop reagerar på kritiken och bekräftar att materialet bedöms som ”helt knas”.
- Efter kritiken beslutar Coop att omedelbart ta bort det kritiserade materialet.
- Ärendet uppdaterades klockan 13:33, bara en minut efter den ursprungliga publiceringen 13:32.
Innehåll
Kriminologen Nina Rung kritiserar Coop för reklammaterial som hon menar sexualiserar kvinnor. Rung efterfrågar en matmiljö fri från objektifiering, en ståndpunkt som Coops ledning delvis delar. Som svar på kritiken agerar Coop skyndsamt. Materialet, som beskrivs som "helt knas" av Coop, tas nu bort. Det hela uppdaterades klockan 13:33, efter att ursprungligen publicerats klockan 13:32.