Norge förbjuder godisreklam för barn
Norge inför från och med lördagen ett strikt förbud mot marknadsföring av godis, läsk och energidrycker riktad till barn. Beslutet syftar till att skydda…
Sammanfattning
- Norge förbjuder marknadsföring av godis, läsk och energidrycker riktad till barn.
- Restriktionerna träder i kraft från och med lördagen.
- Beslutet är en del av Norges strävan att förbättra barns hälsa och minska konsumtionen av ohälsosamma produkter.
Innehåll
Norge inför från och med lördagen ett strikt förbud mot marknadsföring av godis, läsk och energidrycker riktad till barn. Beslutet syftar till att skydda unga från lockande reklam för ohälsosamma produkter. Konsumentorganisationer och folkhälsomyndigheter har länge drivit frågan, och Norges regering har nu agerat kraftfullt för att minska barns exponering för denna typ av marknadsföring. Åtgärden förväntas ha en betydande inverkan på barns kostvanor och folkhälsan i stort, då man vill främja hälsosammare val bland unga konsumenter.