Prylkedjan Clas Ohlson ökar vinsten
Prylkedjan Clas Ohlson redovisar ett betydligt förbättrat rörelseresultat för det andra kvartalet i sitt brutna räkenskapsår, vilket överträffar…
Sammanfattning
- Clas Ohlson redovisar ett rörelseresultat på 410 miljoner kronor för det andra kvartalet.
- Detta resultat är en ökning jämfört med 307 miljoner kronor samma kvartal föregående år.
- Analytikernas förväntningar låg på 395,5 miljoner kronor, vilket Clas Ohlson överträffade.
- Nettoomsättningen ökade med 7 procent och uppgick till 3 miljarder kronor under kvartalet.
- E-handelsförsäljningen växte med 8 procent och nådde 572 miljoner kronor.
- VD Kristofer Tonström betonar en fortsatt stark försäljningstrend och förbättrad lönsamhet.
Innehåll
Prylkedjan Clas Ohlson redovisar ett betydligt förbättrat rörelseresultat för det andra kvartalet i sitt brutna räkenskapsår, vilket överträffar analytikernas förväntningar. Företagets rörelseresultat landade på 410 miljoner kronor, jämfört med 307 miljoner kronor under samma period föregående år. Denna ökning speglar en fortsatt stark försäljningstrend och förbättrad lönsamhet, där både den totala nettoomsättningen och e-handelsförsäljningen uppvisade god tillväxt. VD Kristofer Tonström framhåller bolagets strategiska satsningar på sortiment, varumärke och kundmöte som bidragande orsaker till framgången.