Statligt bolag föreslås konkurrera med Trafikverket – ska ge billigare och snabbare projekt
Regeringens utredare Claes Norgren föreslår att ett statligt bolag bildas för att konkurrera med Trafikverket gällande väg- och järnvägsbyggen i Sverige,…
Sammanfattning
- Claes Norgren föreslår att ett statligt bolag etableras för att bygga, driva och underhålla väg- och järnvägsnätet, i konkurrens med Trafikverket.
- Bland de intressanta projekten för det nya bolaget finns delar av E4 Norrland, tvärförbindelsen på Södertörn, Norrbotniabanan och dubbelspåret Hässleholm-Lund.
- Bolaget ska finansieras genom ett fast anslag från statsbudgeten medan Trafikverket fortsatt äger infrastrukturen byggd via det konkurrerande bolaget.
- Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) ser förslaget som del av "ett paradigmskifte" för att uppnå snabbare och kostnadseffektivare infrastrukturprojekt.
- Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén avfärdar förslaget och föreslår att Trafikverket delas i två myndigheter, istället för att ersätta "en koloss med en annan".
- Branschorganet Byggföretagen, genom nationalekonomen Johan Deremar, välkomnar förslaget då det kan "skala upp leveransförmågan i hela landet".
Innehåll
Regeringens utredare Claes Norgren föreslår att ett statligt bolag bildas för att konkurrera med Trafikverket gällande väg- och järnvägsbyggen i Sverige, vilket ska leda till snabbare och billigare projekt. Förslaget, som infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tagit emot, syftar till att införa "institutionell konkurrens" och "ökade effektivitetsvinster" genom att utmana invanda rutiner. Bolaget ska finansieras med fasta anslag från statsbudgeten men Trafikverket behåller ägandet av infrastrukturen. Miljöpartiets språkrör Daniel Helldén kritiserar förslaget och anser det är felinriktat.