Svenska klimatmopederna knyts till ryss-kopplat bolag
Sverige satsar 109 miljoner kronor på att införa 48 500 eldrivna mopeder i Ghana. Satsningen syftar till att kompensera för Sveriges utsläpp genom att…
Sammanfattning
- Sverige finansierar 48 500 elmopeder i Ghana med 109 miljoner kronor som en del av sin klimatkompensationsstrategi.
- Målet är att minska Ghanas koldioxidutsläpp med 250 000 ton genom att ersätta fossildrivna mopeder.
- En stor del av mopederna har förbeställts av gig-ekonomi-företagen Bolt och Yango, varav Yango tidigare ägde av ryska techjätten Yandex.
- Trots att Yango nu beskriver sig som ”fristående” efter det ryska anfallskriget, visar Aftonbladets granskning på starka och kvarvarande band till Yandex och dess ryska majoritetsägare, inklusive sanktionerade Lukoil.
- Experter ifrågasätter projektets additionalitet och dess förmåga att generera verkliga utsläppsminskningar, samt att det riskerar att subventionera privata bolag som skulle ha investerat i elfordon ändå.
- Forskare framhåller behovet av transparens kring finansiella flöden för att säkerställa att offentliga medel inte oavsiktligt stödjer intressen som strider mot klimatmålen.
Innehåll
Sverige satsar 109 miljoner kronor på att införa 48 500 eldrivna mopeder i Ghana. Satsningen syftar till att kompensera för Sveriges utsläpp genom att minska koldioxidutsläppen med 250 000 ton. Projektet, som redan är försenat och ifrågasatt av experter gällande dess effektivitet, involverar schweiziska konsultbolag och ghananska Solar Taxi. Aftonbladets granskning avslöjar dock att en betydande del av mopederna förbeställts av bolagen Bolt och Yango, som är verksamma inom gig-ekonomin. Yango, som tidigare ägdes av den ryska techjätten Yandex, uppges nu vara ”fristående” efter att Yandex drabbats av sanktioner. Granskningen visar omfattande kvarstående band mellan Yango och sanktionsdrabbade Yandex samt dess ägare, som bland annat inkluderar det ryska oljebolaget Lukoil. Detta väcker frågor kring var de svenska klimatpengarna i slutändan hamnar.