Sveriges Konsumenter larmar: Dold reklam om skräpmat sprids av influerare
Sveriges Konsumenter rapporterar att dold reklam för ohälsosam mat sprids av influerare, där två av tre misstänkta reklaminlägg saknar märkning.…
Sammanfattning
- Sveriges Konsumenter har tillsammans med europeiska konsumentorganisationer granskat hur ohälsosam mat marknadsförs av influerare på sociala medier.
- Ungefär två tredjedelar av 300 granskade inlägg, gällande ohälsosam mat, misstänks vara dold reklam utan reklammärkning.
- Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, menar att manipulerande metoder, som att hetsa till köp med tidsbegränsade rabattkoder, används.
- Sveriges Konsumenter vill införa omedelbar bötfällning för företag som bryter mot reglerna, eftersom vitesförelägganden idag inte är tillräckliga.
- Fokus för granskningen var obetald marknadsföring av livsmedel med högt innehåll av fett, salt och socker (HFSS-livsmedel).
Innehåll
Sveriges Konsumenter rapporterar att dold reklam för ohälsosam mat sprids av influerare, där två av tre misstänkta reklaminlägg saknar märkning. Generalsekreterare Johanna Hållén varnar för att detta eldar på en ohälsosam utveckling hos barn och unga. Organisationen efterlyser skärpta regler och möjligheten att omedelbart bötfälla företag som bryter mot lagen för att stoppa manipulerande metoder som triggar snabba köpbeslut och utnyttjar tidsbegränsade rabatter i kommentarsfält.