Adlercreutz vill slå ihop religion med livsåskådning: ”Borde försöka förstå varandra mer”
Undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) avser att utreda införandet av ett nytt ämne i skolan, som kombinerar livsåskådningskunskap med de…
Sammanfattning
- Undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) vill utreda ett nytt ämne i skolan som kombinerar livsåskådningskunskap och religionsämnen.
- Adlercreutz menar att ett kombinerat ämne kan minska segregation och öka förståelsen mellan elever med olika bakgrunder.
- Bland annat svårigheter med att hitta kompetenta lärare för minoritetsreligioner och minskat elevdeltagande ligger bakom utredningen.
- Kristdemokraten Peter Östman (KD) motsätter sig förslaget och anser att nuvarande religionsundervisning är tillräcklig och innehåller diskussion om olika livsåskådningar.
- Östman är förvånad över att förslaget presenteras inför julen och ifrågasätter att man skulle överge traditioner för att anpassa sig till invandrare.
- Adlercreutz överväger olika modeller för grundskolan, där en del av undervisningen är gemensam och en del specifik för elevens egen religion.
Innehåll
Undervisningsminister Anders Adlercreutz (SFP) avser att utreda införandet av ett nytt ämne i skolan, som kombinerar livsåskådningskunskap med de befintliga religionsämnena. Detta initiativ syftar till att öka förståelsen mellan olika grupper, minska segregationen i skolan och samhället, samt tackla utmaningar som minskat elevdeltagande och brist på kompetenta lärare. Adlercreutz menar att gemensam religionsundervisning kan vara särskilt relevant för tonåringar. Dock kritiserar Peter Östman (KD) förslaget och anser att det nuvarande systemet redan är fungerande och att den traditionella undervisningen inte bör överges.