Åsa Beckman: På julafton tänder Siw Malmkvist ett ljus för den kvinnliga folkhemskraften
DN:s Åsa Beckman lyfter fram Siw Malmkvist som symbol för den kvinnliga folkhemskraften, en enorm styrka att ta plats i offentligheten under 1900-talet,…
Sammanfattning
- Åsa Beckman från DN ser Siw Malmkvist som en föregångare och symbol för kvinnlig folkhemskraft när hon tänder ljuset som julvärd.
- Siw Malmkvist började sin karriär från fattiga omständigheter i Landskrona och vann en sångtävling för att kunna se en modevisning.
- En obehaglig scen från SVT:s dokumentär visar Lennart Hyland tala till Siw Malmkvist på ett sätt som objektifierar och förminskar henne.
- Malmkvist hade en otrolig förmåga att röra sig framåt och ta chanser trots få förebilder och ett snävt utrymme för kvinnor i offentligheten.
- Bechman definierar "kvinnlig folkhemskraft" som förmågan att drivas till städer och modernitet för att skapa plats för sig själv trots motgångar.
- Trots hennes återkommande uttalanden om dåligt självförtroende lyfte hon fram vikten av att bara göra det man drömmer om, som många kvinnor gjorde på 1900-talet.
Innehåll
DN:s Åsa Beckman lyfter fram Siw Malmkvist som symbol för den kvinnliga folkhemskraften, en enorm styrka att ta plats i offentligheten under 1900-talet, när hon tänder ljuset som julvärd. Malmkvists karriär började tidigt från blygsamma omständigheter i Landskrona. En scen med Lennart Hyland visar hur kvinnor objektifierades och begränsades i offentliga roller, men Malmkvist och andra valde att trots detta framhärda. Hon beskriver denna förmåga att röra sig framåt trots begränsningar som en "kvinnlig folkhemskraft."