Har Google blivit sämre?

Många svenskar vittnar om att Googles sökmotor har försämrats, med vissa som byter till Chat GPT, en utveckling som började med ett krislarm 2019 rörande…

Sammanfattning

Innehåll

Många svenskar vittnar om att Googles sökmotor har försämrats, med vissa som byter till Chat GPT, en utveckling som började med ett krislarm 2019 rörande stagnerande söksiffror. Interna mejl avslöjar en konflikt mellan annons- och sökutvecklingsavdelningarna, där annonschefen Prabhakar Raghavan drev en agenda för ökad annonsvisning mot Ben Gomes, chef för sökmotorutveckling. Fler annonser, AI-genererade sammanfattningar och automatgenererade svar har gjort det svårare att hitta relevant information, en process som av Måns Jonasson, internetexpert på Internetstiftelsen, liknas vid "enshittification" där plattformar försämras efter att ha etablerat dominans. Författaren Cory Doctorow pekar ut Google som ett exempel på detta fenomen, där sökmotorn, trots sin dominans, fylls med annonser och tillåter försämrade sökresultat, dessutom kan AI-genererat innehåll bidra till kvalitetsförsämringen.

Läs hela artikeln på Korthet.se →