Julens tv-kanon håller ihop svenska folket – men finns det plats för nytt?
Julens tv-kanon har blivit en central del av svenskarnas julfirande och en starkt levande tradition, bekräftad av höga tittarsiffror. Trots att det…
Sammanfattning
- Julens tv-tittande är en stark svensk tradition med höga tittarsiffror, trots att traditionellt tv-tittande över året generellt minskar.
- Fredrik Arefalk, kanal- och innehållsdirektör på TV4, beskriver julen som "det linjära tittandets egen högtid" och traditionen tycks växa i popularitet.
- "Bingolottos uppesittarkväll" sågs förra året av 2 361 000 tittare, en nära fördubbling sedan 2014 års 1 391 000 tittare.
- Mediehusen, som TV4 och SVT, lägger under julen bort konkurrensen och samarbetar med program som "Kalle Anka och hans vänner önskar god jul" och "Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton".
- Nya traditioner försökts skapas, som SVT:s "Cyklopernas uppesittarkväll", men främst är det befintliga klassiker som lockar störst publik och bildar julens tv-kanon.
- Mattias Axelsson, traditionsexpert, menar att program som "Kalle Anka" och "Karl-Bertil Jonssons julafton" kanoniserades under specifika tidsperioder på grund av unika samhällsförhållanden och längtan efter förflutet.
Innehåll
Julens tv-kanon har blivit en central del av svenskarnas julfirande och en starkt levande tradition, bekräftad av höga tittarsiffror. Trots att det traditionella tv-tittandet generellt minskar, är siffrorna för linjär-tv under julen på topp. Fredrik Arefalk, kanal- och innehållsdirektör på TV4, menar att julen är det linjära tittandets egen högtid och dess sista bastion i den digitala eran, där program som "Bingolottos uppesittarkväll" slog nytt rekord med 2 361 000 tittare förra året. Även Eva Beckman, programdirektör på SVT, konstaterar att mediehusen samarbetar för att lotsa tittarna genom helgerna med både klassiker och försök att skapa nya traditioner.