Komik eller tragik när 1800-talet knackar på?
Stadsteatern sätter upp August Strindbergs pjäs "Fadren", ett kammarspel från 1 887 som utforskar en hustrus försök att underminera sin makes faderskap.…
Sammanfattning
- Stadsteatern sätter upp August Strindbergs pjäs "Fadren" från 1 887.
- Pjäsen utforskar hur en kvinna sår tvivel om sin mans faderskap.
- Lena Olin och Peter Andersson spelar huvudrollerna som äkta makar.
- Peter Anderssons ryttmästare imponerar i en maximalistisk scenografi.
- DNA-tester, tillgängliga på 2000-talet, utmanar intrigen om osäkert faderskap.
- Uppsättningen kräver ett nytänkande med hänsyn till modern vetenskap.
Innehåll
Stadsteatern sätter upp August Strindbergs pjäs "Fadren", ett kammarspel från 1 887 som utforskar en hustrus försök att underminera sin makes faderskap. Föreställningen framstår som tidlös trots pjäsens förlegade grundintriger, särskilt i en tid då DNA-tester enkelt kan avgöra faderskap. Med Lena Olin och Peter Andersson i huvudrollerna lyfter kritiker särskilt fram Peter Anderssons insats i en maximalistisk scenografi. Uppsättningen aktualiserar frågan om hur klassiska verk kan tolkas för en modern publik. Denna gestaltning av Strindbergs verk belyser den fortsatta relevansen av teman kring makt och relationer.