Recension: Matilda Södergran bjuder på finkalibrerad och finurlig lyrik med japanska förtecken
Matilda Södergran lanserar sin sjätte diktsamling, "Den svalkan", vilken utmärker sig med en efterforskande och eftertänksam ton. Diktsamlingen, som är…
Sammanfattning
- Matilda Södergran lanserar sin sjätte diktsamling, "Den svalkan", vilken skiljer sig från tidigare verk med en mer efterforskande och eftertänksam ton.
- Omslaget till "Den svalkan" är skapat med den japanska marmoreringstekniken suminagashi, där Södergran andats ut dikt över vattenytan för att fånga dikt i bild.
- Diktsamlingen behandlar skapandeprocessen och kopplingen mellan dikt och liv, där diktjaget reflekterar över hur dikten inte kan tvingas fram.
- Södergran utforskar symbiosen mellan text och kropp, och en vilja att diktjaget ska uppgå i naturen, vilket speglar en strävan efter långsamhet och sinnesnärvaro.
- Språket i "Den svalkan" är finkalibrerat och finurligt, med överraskande bilder och aforistiska observationer som innehåller en distorsion för att skapa spänning.
Innehåll
Matilda Södergran lanserar sin sjätte diktsamling, "Den svalkan", vilken utmärker sig med en efterforskande och eftertänksam ton. Diktsamlingen, som är Södergrans sjätte sedan debuten 2008, förenar kropp och text genom en unik användning av japansk marmoreringsteknik för omslaget, där författaren andats ut dikter över vattenytan för att skapa visuella mönster. Innehållet reflekterar över skapandeprocessen, naturens roll och sambandet mellan dikten och det mänskliga jaget. Kritiker lyfter fram den långsamma och meditativa karaktären som en kontrast mot dagens accelererande samhälle. Södergran utforskar diktandets fysisk-existentiella natur och framställer det som både ett sinnligt uttryck och en vardaglig handling.