Shibumi: Det kallas för izakaya – men upplägget är provocerande
Stureplansgruppens restaurang Shibumi på Malmskillnadsgatan, med Sayan Isaksson som frontfigur, presenterar sig som en japansk izakaya, men konceptet får…
Sammanfattning
- Shibumi, Stureplansgruppens nya restaurang på Malmskillnadsgatan med Sayan Isaksson, kallar sig izakaya men konceptet kritiseras av DN:s Krogkommission.
- Restaurangen erbjuder en meny med dyra munsbitar, vilket starkt skiljer sig från en traditionell izakayas folkliga och prisvärda karaktär.
- Trots några goda rätter kritiseras ”otoro melt” för sin obefintliga fisk- eller romsmak för 450 kronor, och ”Bumi oyster” beskrivs som en barnslig kombination för 75 kronor.
- ”Catch of the week”, en helgrillad gös för 325 kronor, upplevs som mumifierad och saknar smak trots en yuzu- och ingefärablandning.
- Lokalen är mörk och högljudd, vilket gör det svårt att läsa menyn och försvårar instagramvänliga bilder på maten.
Innehåll
Stureplansgruppens restaurang Shibumi på Malmskillnadsgatan, med Sayan Isaksson som frontfigur, presenterar sig som en japansk izakaya, men konceptet får kritik. DN:s Krogkommission ifrågasätter benämningen och upplevelsen, då Shibumi erbjuder dyra munsbitar i en mörk och högljudd lokal. Trots några goda rätter upplevs delar av menyn som provocerande och orimligt prissatta, med den mestadels mumifierade fisken och ostronet som barnsligt sammansatt. Krogen avviker starkt från den folkliga och prisvärda karaktären hos en traditionell izakaya.