Max Hjelm: Dadgostars meny – sprit i shotglas och miljardärer på tallriken
Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar nyttjar humor och populism på sociala medier, som TikTok, för att attrahera väljare. Hon dansar till Sean Paul,…
Sammanfattning
- Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar använder sociala medier, som TikTok, för att nå ut med sitt politiska budskap genom humor och populism.
- Dadgostar har synts ta shots, dansa till Sean Paul och förespråka en miljardärskatt, en strategi som jämförs med New Yorks socialistiska borgmästare Zohran Mamdanis kampanj.
- Taktiken skiljer sig från Magdalena Anderssons (S) mer formella framtoning på sociala medier.
- Tidigare exempel med politiker som Håkan Juholt och Johan Pehrson visar att en avslappnad stil inte garanterar långvarig framgång.
- SOM-institutets undersökning visar att svenska väljare i första hand värderar egenskaper som ärlighet, kunnighet och intelligens högt, snarare än humor.
- Dadgostar vill "Ät dom rika – rösta rött" och hoppas att kombinationen av sprit i shotglas och miljardärer på tallriken ska locka väljare.
Innehåll
Vänsterpartiets ledare Nooshi Dadgostar nyttjar humor och populism på sociala medier, som TikTok, för att attrahera väljare. Hon dansar till Sean Paul, klagar på plastsugrör, tar shots, och förespråkar en miljardärskatt, en taktik inspirerad av New Yorks socialistiska borgmästare Zohran Mamdani. Hennes agerande skiljer sig markant från andra partiledare, som Magdalena Andersson, vilket väcker frågan om "roliga" politiker kan vinna väljarnas förtroende. Trots att svenska väljare traditionellt föredrar "ärliga", "kunniga" och "intelligenta" politiker, hoppas Dadgostar på framgång genom sin avslappnade framtoning.