Räkna inte med cyberbailout
Storbritannien har genomfört sin första "cyberbailout" genom att ge statligt stöd till biltillverkaren Jaguar Land Rover (JLR) efter en omfattande…
Sammanfattning
- JLR drabbades av en cyberattack som stoppade all global produktion i över en månad, med veckovisa kostnader om cirka 630 miljoner kronor.
- Biltillverkaren saknade cyberförsäkring, vilket ledde till stora ekonomiska påfrestningar och hotade underleverantörer med konkurs.
- Den brittiska regeringen beviljade JLR en statlig lånegaranti på 1,5 miljarder pund för att rädda leverantörskedjan, trots att bolaget ägs av indiska Tata Motors.
- Detta utgör den första kända "cyberbailouten" och väcker frågor om statens roll vid framtida cyberattacker mot företag.
- Myndigheternas agerande kan skapa en skadlig signal som minskar incitamenten för företag att investera i robust cybersäkerhet och teckna försäkringar.
- Även svenska företag, som Volvo Cars, kan drabbas av liknande attacker, vilket aktualiserar frågan om hur den svenska regeringen skulle agera.
Innehåll
Storbritannien har genomfört sin första "cyberbailout" genom att ge statligt stöd till biltillverkaren Jaguar Land Rover (JLR) efter en omfattande cyberattack. Attacken stoppade all produktion globalt i över en månad och orsakade stora ekonomiska förluster, uppskattade till 630 miljoner kronor i veckan. JLR saknade cyberförsäkring, vilket förvärrade situationen med sena betalningar till underleverantörer. Den brittiska regeringen intervenerade med en lånegaranti på 1,5 miljarder pund för att stabilisera JLR:s leverantörskedja, trots att bolaget är indiskt ägt. Denna åtgärd riskerar att skapa en "moral hazard", där företag nedprioriterar sin cybersäkerhet i förväntan på statligt stöd vid framtida attacker.