Susanne Nyström: SVT-dokumentären om Joakim Lundell är bara början
SVT:s dokumentär "Hatet" om influeraren Joakim Lundell, som är den mest anmälda programserien till Granskningsnämnden, belyser nödvändigheten av…
Sammanfattning
- SVT:s dokumentär "Hatet" om Joakim Lundell har blivit den mest anmälda programserien till Granskningsnämnden.
- Joakim Lundell har över en miljon följare på Instagram och en lika stor prenumerantbas på sin Youtubekanal med hustrun Jonna.
- "Familjen Lundell" placerar sig på andra plats i årets Maktbarometer, före bland annat SVT och SR.
- SVT:s granskning av Lundells dubbla agerande gällande näthat är relevant.
- Konsumentverket har inlett cirka 50 tillsynsärenden mot influerare, varav ett gällde Jonna Lundells bolag för bristfällig reklammärkning.
- Medier har först nu börjat granska digitala makthavare trots deras enorma publik och inflytande.
Innehåll
SVT:s dokumentär "Hatet" om influeraren Joakim Lundell, som är den mest anmälda programserien till Granskningsnämnden, belyser nödvändigheten av mediegranskning av digitala makthavare. Susanne Nyström vid Dagens Nyheter menar att de nya A-kändisarna, med Lundell i spetsen som "Familjen Lundell" på andra plats i Maktbarometern, besitter betydande samhällsinflytande. Granskningen av Lundells inblandning i näthat trots offentligt avståndstagande och Konsumentverkets tillsynsärenden mot influerare, inklusive Jonna Lundells bolag, markerar ett skifte där etablerade medier och myndigheter börjar behandla influerare som de inflytelserika personer de är.